ZORN ART ABSTRACT

Wonen met kunst

Gesprek met Mieke Trémon-Naber in november 2018.

Ik sta met mijn voeten op herfstbladeren en bel aan. Terwijl ik mijn pet vast afzet gaat de deur open en sta ik oog in oog met Mieke Trémon Naber. “Excuus voor al dat blad…maar kom binnen”. Ik wordt verrast door het licht, de diep doorlopende zichtlijnen van een transparant huis en wordt direct gepakt door het vele dat om aandacht vraagt. “Zullen we eerst maar koffie?” zegt ze en verdwijnt in de open en compact ogende keuken. Terwijl ik de mok op tafel zet gaat haar hand richting de achterliggende wand met twee werken van respectievelijk haar overgrootvader en vader. Beiden dus schilder. Niet professioneel, maar wel goed en kenmerkend voor de tijd waarin ze gemaakt zijn. “Mijn vader was architect”. Ze vertelt snel maar toch samenhangend. Geboren in Den Haag, haar man (een Fransman) ontmoet in Noorwegen, twee kinderen daar geboren, haar verblijf in Parijs, Quatar en daarna 15 jaar in Pau. “Ken je dat? Wellicht van de Tour de France? Bij de Tourmalet, de beruchte hoge klim op de grens van Frankrijk en de Pyreneeën”. We lopen langs de vele schilderijen. Opvallend herkenbaar uit het land van herkomst. Een groot schilderij dat haar man geschonken werd heeft duidelijk Picasso-trekken. Vele kunstenaars heeft ze persoonlijk gekend. “Dat geeft toch iets extra’s. En vind je dit niet grappig?” Vele kleine gekleurde vierkantjes die een bijzondere compositie als vanuit de lucht gezien extra levendig maken, zijn ook doorgezet in het passe-partout. Van daaruit verbinden ze zich weer met potlooduiteinden met kleurvlakjes die zich op het aansluitende tafeloppervlak bevinden. Het is duidelijk. Mieke Naber heeft een sterk ontwikkeld gevoel voor inrichting en beleving. Dat maakt dat de zeer vele getoonde werken het interieur niet kapotmaken, maar ondersteunen, zodat het vele werelden kan bevatten. Ze neemt me mee naar boven. Hier herinneringen uit Noorwegen. Het land van het zachte heldere licht, door een Britse kunstenaar vormgegeven in een vrije stijl, die een directe herkenning niet in de weg staat.

Dan ook nog een verrassende compositie die de niet ondergaande noordelijke zon ruimbaan geeft boven een nachtelijk tafereel. Mieke luistert naar mijn gemakkelijk opkomende interpretaties en knikt instemmend. Het is bijzonder dat beelden inzicht geven in een leven dat zich inmiddels in Meppel afspeelt. Haar man is kort nadat ze in Nederland waren gaan wonen, overleden. De kinderen en kleinkinderen zijn allen in Frankrijk. Haar leven is dagelijks bij haar door de vele herinneringen, vastgelegd in kunstwerken die zorgvuldig gerangschikt en met herkomstdetails op de achterzijde ook voor het nageslacht, niet verloren zullen gaan.

Als ik vraag of ze ook werken van Nederlandse kunstenaars in huis heeft, toont ze me werken uit de verzameling van haar moeder, zoals een tekening van Ans Wortel en een compositie van bloemen en bladeren van Jeanne Bieruma Oosting.

Is ze niet zelf actief als beeldend kunstenaar, dan moet je toch constateren dat zij als pianiste, zangeres en neerlandica op een bijzondere wijze inhoud aan haar bestaan geeft en anderen daarin laat delen.

‘Wonen met kunst’ is voor Mieke Naber ook leven met kunst. Ik kom weer langs de eet- en leestafel en zie mijn beker koffie. Nog niet geheel koud. Het binnenstromen van het zwarte goud maakt mij weer wakker en alsof ik ontwaak uit een bijzondere droom neem ik afscheid en loop ritselend door de herfstbladeren weer naar mijn auto.

Wonen met Kunst

Berthy Agasi draagt met trots haar naam.

Haar voorouders trokken aan het eind van de 18e eeuw naar Parijs. Het was een terrazzowerkersgeslacht. Ze kwamen zeer waarschijnlijk uit Friuli (Noord Oost Italië). De Friulanen beheersten het vakmanschap, de techniek en kenden de zware lichamelijke arbeid die nodig is om een hoge graad van perfectie te bereiken. Via Parijs trokken ze verder en kwamen o.a. in de Randstad in Nederland terecht. In de Randstad, omdat daar het kapitaal aanwezig was en ook veel werd gebouwd. Ambacht en kunst vormden een sterke combinatie voor in het oog springende projecten. Denk daarbij bijvoorbeeld naar de Haagse Passage (zie foto).

Door restmateriaal uit marmergroeven te mengen met cement wordt een sterk en duurzaam oppervlak verkregen.. Een speciale slijptechniek geeft de harde oppervlakken een prachtige glans.  De terrazzo werkers trokken door het land om vooral voorname huizen, kerken en bijzondere gebouwen van prachtige vloeren te voorzien. Voor honderden jaren sterk en decoratief. Later ook veelvuldig toegepast in vloeren van keukens en badkamers. En zo kwamen de Agasi’s  ook in Utrecht terecht. De stad waar veel later Berthy geboren werd in een gezin, waar het ambacht nog steeds een voorname plaats innam. Daarbij moet worden gezegd, dat de vader van Berthy inmiddels ook de houtbewerking en het meubelmakersvak had ontdekt.

Die creativiteit en de liefde voor het ambacht gaat in de genen zitten. In het Utrechtse gezin Agasi ging de oudste dochter naar de kunstopleiding Artibus. Deze 10 jaar oudere zus van Berthy zou haar hele leven blijven tekenen en schilderen. Een aantal van haar schilderijen sieren de wanden bij Berthy. Zij bracht ook het gezin destijds in contact met Bertus Jonkers. Een belangrijke Utrechtse kunstenaar die ook als docent verbonden was aan de Kunstacademie. Op bijgaande foto ziet u Berthy met het portret dat Bertus Jonkers van haar schilderde op jonge leeftijd.  Berthy zag op tegen haar zus en was trots op haar. Het heeft haar liefde voor de natuur en creaties van mensen aangewakkerd. Het kijken naar kunst leert je ook kijken naar de natuur en bijvoorbeeld architectuur. Schoonheid moet je ontdekken. Ondanks haar gevorderde leeftijd trekt zij jaarlijks met een vriendin kamperend door Europa en geniet van al het moois dat er te zien is.

Eenmaal weer thuis zijn de kunstuitingen meer dan alleen herinneringen. Ze is al dertig jaar weduwe en beseft dat haar woning met werk van dierbaren de stevige bodem is waar haar leven op rust. Het maakt dat haar huis een verbondenheid heeft en houdt met haar oorspronkelijk Italiaanse voorouders en de kunst van het leven.

Wim Zorn 

Foto: TripAdvisor

Contact

VRAGEN? BEL OF MAIL MIJ.​
Wim Zorn
Mobiel: 06 - 40 55 92 97​
Email: zornwim@gmail.com